onsdag den 25. september 2013

Onsdag d. 25. september

I dag havde vi et yderst interessant møde med ledere og konsulenter fra DECD Education Development Centre (EDC) i Adelaide (et delstatsministerium).

Lederen af centeret orienterede bl.a. om, hvordan man i delstaten Sydaustralien har udarbejdet en lokal læringsplan med levels/trin/pejlemærker for de nødvendige sproglige behov for language and literacy learning på hvert klassetrin på tværs af skolens samlede undervisning.  Disse planer understøtter således vejen til de nationale mål.

Lederne fortalte også om de ambitiøse og omfattende kursusprogrammer, man gennemfører i hele delstaten, for at uddanne ca. 3000 lærere til at arbejde med genrepædagogik eller sprogbaseret undervisning.  

De lokale planer for delstaten  ligger på nettet og giver os en fantastisk mulighed for at oversætte dem og medtænke dem i egne lokale sprog- og læsehandleplaner. Af planerne fremgår bl.a.,  hvornår man med fordel underviser i hvilken genre og hvilke sproglige behov  eleven har brug for at tilegne sig for at kunne få udbytte af undervisningen på et givent klassetrin. Man kalder netop målene for language and literacy levvels across the Australian curriculum.
Et andet område, der blev fremhævet som fantastisk væsentlig, er ledelsens afgørende betydning for at lykkes med implementering af genrepædagogikken på skolerne. Man sender ledelsen fra forskellige skoler på kurser i, hvordan man leder en sprog- og literacyudvikling på skolen. Centeret udarbejder så at sige en samarbejdskontrakt med skolen for at sikre projektets succes.

Endvidere vælger man at uddanne udvalgte ressourcepersoner til at udbrede og understøtte lærerne på skolen i arbejdet med genrepædagogikken. 

Man anbefaler at implementere undervisningen i genrepædagogik i skolens læseplaner,  så genrepædagogikken kommer til at virke i undervisningen.

Endelig fremhæver man, at det har særlig effekt, at lade udviklingen i praksis foregå i teams samt i netværk for lærere fra forskellige skoler.

Oplæg fra besøget:
Litteracy Proffesional Learningaligned to Australian Curriculum
Social Wiev of Language - Literacy - Professional Learning Courses
The South Astralian Accelerated Literacy Program






Ingen kommentarer:

Send en kommentar