onsdag den 25. september 2013

Tirsdag d. 24. september

Cardijan College
Besøg på Cardijn College



Cardijn College er en katolsk privatskole med elever fra 13-18 år - dvs. fra 7.  klase til afsluttet highschool.

Skolen har i to år arbejdet med fokus på Reading to learn - hvor især 3 unge lærere er foregangskvinder for projektet. Skolen ønsker at brede viden og praksis ud til hele lærerstaben, men er startet ud med uddannelse af et mindre antal lærere. Lærerne har fået et kursus i Reading to learn i 5 dage, og har hver især efterfølgende haft besøg af en fagkonsulent, der ser læreren undervise - evt. videooptager undervisningen - med henblik på sparring til praksis.

Lærerne arbejder også på at få øvrige kolleger inddraget i arbejdet med Reading To learn.  Det er især i de nære samarbejdsgrupper, der opnås succes med at motivere og involvere, bl.a. ved at formidle færdige undervisningsforløb til kollegerne, så de i egen undervisning kan erfare, hvad Reading to learn som tilgang i undervisningen kan gøre af forskel for eleverne.


De 3 yderst engagerede lærere fortæller, at det er tydeligt, at deres elever opnår et langt større udbytte af undervisningen i forhold til tidligere. Det tager tid rent forberedelsesmæssigt, erkender de alle, men set i forhold til det faglige udbytte og endnu vigtigere den selvtillid,  eleverne opnår, er det det hele værd! Lærerne er da også af den opfattelse, at det handler om at opnå rutine og at få oparbejdet en idébank med forløb, som de efterhånden kan genbruge, dele og evt.  tilpasse. 

Mødet med skolen sluttede af med en lektion i Reading to learn i en 7. klasse, hvor Melissa viste, hvordan man kunne komme igennem en faglig tekst i løbet af 45 minutter. Der var ikke nogen slinger i valsen i forhold, hvad der skulle ske og hvordan. For os tilskuere var der heller ikke tvivl om, at alle elever vidste hvad teksten handlede om efter endt lektion. På forspørgsel om, hvor ofte Melissa anvender Reading to learn i sin undervisning var svaret, at det især sker i forbindelse med introduktion til en ny genre.

Link til Melissas hjemmeside:


Fotoalbum
Video
Lessonplan
PowerPoint

Vi deltog i en workshop, "Functionel Fiction", med Melissa og Annalisa på konferencen i Melbourne den efterfølgende uge. 
Oplæg og ressourcer kan findes på denne adresse:

www.tiny.cc/3za4w

St. Martin de Porres School




Over middag besøgte vi St. Martin de Porres - en primary School. Her fik vi en rigtig god oplevelse af, hvordan genrepædagogikken har stor anvendelsesværdi i forhold til fremmedsprogsundervisningen. 


Vi så og hørte om, hvordan en enkelt lærer (Rosa) på skolen havde taget genrepædagogikken til sig i al sin undervisning i italiensk som fremmedsprog af børn  fra 5 - 9 år. 


På Sølystskolen har vi endnu ikke været optaget af at tænke genrepædagogikken ind i fremmedsprogsundervisningen, men blandt deltagerne på studieturen er der kolleger på Sjælland, der arbejder målrettet med genrepædagogikkens muligheder i fremmesprogstilegnelsen - noget vi måske kan lade os inspirere os af.  


På samme måde er det oplagt at tænke genrepædagogikken ind i m-klaserne, der jo netop handler om sprogtilegnelse. 

Fotoalbum

Video










Australien er heldigvis også andet end genrepædagogik:-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar